Mbo

Docent Burgerschap Leo van der Werf (Mbo Mediacollege) over Stichting F6: “als docent Burgerschap zijn wij zeer tevreden over de manier van samenwerken met Stichting F6. Ze denken mee en geven goed advies“!

Het debat, naar aanleiding van de Gemeenteraadsverkiezingen 2018 organiseerde wij samen met de stichting. Eerst een gaven ze een training ‘debat in de klas’ waarbij een medewerker van F6 de discussie goed aanstuurde en kennis van zaken had“.

Later tijdens het grote, gezamenlijke Debat met 150 studenten, waarbij een vijftal raadsleden aansloten, “werd alles in goede banen geleid door de debatleider van Stichting F6. Dit tot tevredenheid van alle betrokkenen en graag een vervolg in het kader van de Europese verkiezingen“!

______

Politieke Burgerschap Meerdaagse

Stichting F6 zet zich al ruim 5 jaar in om jongeren meer te leren over politiek en democratie op een manier die hen aanspreekt. Dit doen we door middel van cultuur, debat, (nieuwe) media en ontmoetingen tussen jongeren en politici.

Dankzij onze ervaring met diverse projecten op verschillende scholen op het mbo weten wij wat jongeren aanspreekt en wat docenten Burgerschap belangrijk vinden om hun lessen goed in te vullen. Wij bieden een divers politiek Burgerschapsprogramma aan voor het mbo. Hieronder ziet u de verschillende programma onderdelen en een voorbeeld van een politieke driedaagse.

Programma onderdelen

• Introductie basisprincipes democratie
• Nieuwsreportages maken: nepnieuws versus echt nieuws
• Het Burgerspel
• StemApp
• Politicus in de klas (d.m.v. de StemApp)
• Studenten gaan in debat met Tweede Kamerleden of lokale politici
• Presentaties nieuwsreportages
• Kennistoets

Programma op maat
Onderstaand programma is een voorbeeld op basis van een afname van drie volle dagen. Uiteraard is het mogelijk om een deel van het programma uit te voeren. We gaan graag met u in gesprek voor een programma op maat.

Dag 1
In de ochtend krijgen de studenten een introductie in de werking en basisprincipes van onze democratie. Een moderator behandelt een aantal stellingen over maatschappelijke/politieke thema’s en bespreekt deze in een Lagerhuis setting met de studenten.

Nieuwsreportages maken: Nepnieuws versus echt nieuws
In de middag krijgen de studenten een korte introductie over nepnieuws (fake news). Wat voor effect heeft nepnieuws op onze democratie en hoe herken je nepnieuws? Daarna gaan studenten in groepjes eigen nieuwsreportages maken. Elk groep maakt één reportage met echt nieuws en één fake nieuws reportage. Met een smartphone kan gemakkelijk een nieuwsfilmpje gemaakt worden. De filmpjes zullen vertoond worden op het nieuwskanaal Channel 6 News.

Dag 2
Het Burgerspel en Politicus in de klas: twee groepen (max 25 studenten per groep) spelen ’s ochtends Het Burgerspel. en de twee andere groepen gaan in gesprek met een politicus die is uitgenodigd naar aanleiding van de uitkomsten van de StemApp peilingen. De groepen wisselen elkaar af, zodat iedere groep zowel het Burgerspel speelt als ook met de politicus in gesprek gaat.

Lagerhuisdebat en verder uitwerken nieuws reportages: ‘s middags gaan alle studenten in de vorm van een Lagerhuisdebat in discussie met Kamerleden of lokale politici. In het debat worden een aantal stellingen van de StemApp gebruikt. Het leuke van de manier hoe F6 het debat inricht is dat de politici tussen de jongeren inzitten in plaats van apart, en zo samen met de jongeren debatteren.

Dag 3
Presentaties van de nieuwsreportages: in de ochtend worden de door de studenten gemaakte nepnieuws en echt nieuws reportages aan elkaar gepresenteerd. De setting zal in overleg worden bepaald. De filmpjes komen op het jongeren nieuwszender kanaal van Stichting F6: Channel 6 News
Kennistoets.

In de middag volgt een kennistoets, met vragen op basis van de kennis uit Het Burgerspel en de op dag 1 bij de Introductie Basisprincipes Democratie behandelde onderwerpen.

Graag komen wij bij u langs om het programma verder toe te lichten en te bekijken of het programma past in uw leerjaar of breakweek. Het burgerschap programma van Stichting F6 staat ook op de website van de MBO Raad.

olmo@fzes.nl
kleinlooh@fzes.nl