Workshops

Vanaf 10 mei starten de workshops van Political Catwalk in ons atelier op het Bos en Lommerplein 156 (Amsterdam West). Vanaf dat moment worden daar elke woensdag van 16.00 uur tot 18.00 uur de workshops verzorgd onder leiding van Sepehr Maghsoudi. Sepehr werd bekend door zijn ontwerpen voor het MTV programma “My Super Sweet  Sixteen”, Project Catwalk en The Face. Ontwerp en/of styling deed hij o.a. voor Edsilia Rombley, Anouk Smulders, Armin van Buuren, Sting, Ferry Corsten, Betsy Larking, Eva Simons en Maan. In de Nederlandse films “Heksen bestaan niet” en “Fashion Chicks” schitterden Do, Sharon Doorson, Eva Simons, Liza Sips en Leontine Borsato in zijn designs. Zijn werk werd wereldwijd gepubliceerd in bladen als Vogue Italy, Elle, Esquire, Razor Red en Zink Magazine.

We gaan, door middel van een brainstorm kleur, motieven, materialen en vormen uitzoeken. Vervolgens worden de jongeren gekoppeld aan 1 politicus waarvoor zij een outfit gaan maken. Elke jongere maakt 1 ontwerp, helemaal nieuw of door middel van bestaande vintage kleding van LENA the fashion library. Hiermee willen we hergebruik en duurzaam gebruik van kleding onder de aandacht brengen.

Om de jongeren extra artistieke ondersteuning te geven gaan we met z’n allen naar het atelier van mode ontwerper Bas Kosters. Hij werkte mee aan het workshop programma en zal de ontwerpen van de jongeren beoordelen en van advies voorzien.

Tot slot moeten de ontwerpen nog gemaakt worden. De jongeren gaan met elkaar en met hulp van experts aan de slag met naald & draad, naaimachines en paspoppen. Ook zullen de ontwerpen ‘gepast’ moeten worden. Voor de Kamerleden gaan we naar Den Haag om de ontwerpen daar door te passen. Ook krijgen de jongeren een rondleiding door de Tweede Kamer.

Political Catwalk is een vorm van cultuur educatie waar jongeren leren over politiek en democratie door middel van mode en fashion.

In de eerste plaats leren de jongeren over mode, door- en met mode en maken de jongeren kennis met verschillende modevormen en verdiepen hun inzicht daarin. Een moderne vorm van cultuureducatie dus. In onze workshopopzet komen de volgende 3 elementen van kunst- en cultuureducatie terug:

  • Jongeren beoefenen zelf een kunstdiscipline zoals in dit geval mode. Zij leren zich kunstzinnig uitdrukken, ontwikkelen tevens kennis van materialen, gereedschappen en instrumenten en verwerven hiernaast vaardigheden en technieken.
  • Jongeren kijken of luisteren naar professionele kunstproducten zoals een modeshow, kledingstuk of iconen/foto’s van mode. Ze leren kenmerken, stijlen en stromingen herkennen en doen hiernaast kennis van termen en begrippen op.
  • De jongeren ‘beschouwen’ kunstproducten, zij denken, lezen, praten over mode en wisselen hierover van gedachten met elkaar. Deze reflectie op de ervaring met mode en hun eigen ontwerpproces (en de analyse hiervan) vormen volgens mij de essentie van kunst- en cultuureducatie.

De jongeren (15 t/m 23 jaar) die meedoen aan Political Catwalk komen uit Amsterdam of daarbuiten en hebben geen HBO mode opleiding. Zij hebben zich aangemeld en zijn daarna geselecteerd op basis van hun motivatie en cv.